در ابتدا لازم است به این نکته بپردازیم که مونتاژ تاور کرین چگونه انجام میگیرد؟ همانطور که میدانید مونتاژ و دمونتاژ وابستگی بسیاری به مدل تاورکرین دارد. در مقاله تاور کرین چیست؟ درمورد انواع تاورکرین شرح داده شد. مونتاژ همه جرثقیل‌های توضیح داده شده در آن مقاله با یکدیگر کاملا متفاوت است.

در اینجا به اختصار به بررسی مراحل و نحوه مونتاژ تاورکرین ثابت می‌پردازیم. این مدل Tower Crane از پرکاربردترین انواع آن در ایران است. لازم بذکر درصورت اجاره یا خرید تاورکرین ، خدمات تاورکرین سپهرکرین درمورد بیمه و گارانتی و حمل و مونتاژ تاورکرین تفاوتی نخواهد داشت.

مراحل مونتاژ تاور کرین ثابت

1

نصب پایه تاور کرین

مهمترین مرحله در نصب تاورکرین بخش پایه و مونتاژ آن به فونداسیون می‌باشد. این قسمت مهمترین بخش یک تاورکرین نیز به حساب می‌آید. به همین دلیل عمدتا از آهن‌آلات بسیار مرغوب ساخته میشود. چگونگی نصب پایه نسبت به درخواست مشتری و پروژه موردنظر ممکن است متفاوت باشد. پایه تاورکرین را میتوان بصورت ثابت ، متحرک یا بروی کالسکه آن نصب کرد. معمولا پایه را بصورت ثابت به روی فنداسیون بتنی ساختمان نصب می‌کنند. درحالت دیگر ابتدا پایه را روی کالسکه تاورکرین نصب و سپس کالسکه را بوسیله وزنه‌های بتنی در جای خود ثابت نگه میدارند. اگر پروژه بصورتی باشد که نیاز به جابجایی جرثقیل در حین انجام کار وجود داشته باشد؛ پایه را بروی ریل متحرک نصب می‌کنند.

2

نصب سکشن اصلی تاور کرین

در این مرحله لازم است سکشن اصلی یا سکشن مادر را به پایه متصل کنند. این سکشن بدلیل اینکه از دیگر سکشن های استفاده شده بزرگتر و قوی‌تر است به این نام خوانده میشود. این عمل با کمک جرثقیل متحرک و بوسیله پیچ یا پین انجام میگیرد.
این مرحله در واقع خشت اول در مونتاژ تاور کرین میباشد. در این درجه انحراف عمودی تاورکرین باید کنترل شود. درغیر این صورت تا انتها تاورکرین کج خواهد رفت. به همین علل از مهمترین مراحل مونتاژ تاورکرین بوده و به تجربه بسیاری نیاز دارد.
سپس افزودن سکشن‌ها تا رسیدن ارتفاع تاورکرین به میزان موردنظر ادامه پیدا خواهد کرد.

 
3

نصب کله قندی و گردان تاور کرین

پس از اینکه تاور کرین به ارتفاع موردنظر رسید اقدام به نصب گردان تاورکرین می‌کنند. گردان در واقع از دو تکه تشکیل شده است. قطعه ثابت که باید قبل از مونتاژ گردان نصب شود زیرگردان نامیده می‌شود.گردان معمولا سنگین‌ترین قطعه در جرثقیل برجی است.
پس از نصب گردان و زیرگردان کله‌قندی را بوسیله 4 پین به گردان نصب می‌کنند.

4

نصب کن فلش یا بازوی تعادل

کن فلش یا بازوی تعادل قطعه‌ایی است که به گردان نصب می‌شود. این اتصال نیز بوسیله پین انجام می‌گیرد. پس از اینکه بازو نصب شد، کابلها و بازوی مهاری را به کله‌قندی نصب می‌کنند.
پس از مونتاژ تمامی قطعات، کن فلش آماده نصب وزنه‌های بتنی برروی آن است.

 
5

نصب فلش یا بازوی عامل

این قطعه نیز مانند کن فلش به گردان نصب میشود. سپس کابلهای مهاری آن به کله قندی تاورکرین متصل میشود. فلش یا بازوی عامل از تکه های مختلفی تشکیل شده است که قبل از نصب روی گردان به هم متصل میشوند. سپس با جرثقیل به بالا برده شده و بصورت یکجا برروی گردان نصب می‌شود. این بازو درواقع وظیفه باربرداری را برعهده دارد.
پس از تمام شدن تمامی این مراحل درواقع مونتاژ تاور کرین به اتمام میرسد و فقط قطعات جانبی آن مانند شاریوت و تابلو برق نصب و راه‌اندازی میگردد.

میتوانید مراحل مونتاژ تاور کرین را بصورت کامل در این فیلم مشاهده کنید.

مونتاژ تاورکرین توسط سپهر کرین

مونتاژ جرثقیل برجی به تجربه بسیاری نیاز دارد. تاورکرین سپهرکرین با کارشناسان مجرب در زمینه مونتاژ تاورکرین علاوه بر نصب و راه‌اندازی، به گارانتی خدمات خود نیز می‌پردازد. این بیمه و گارانتی تنها شامل تاورکرین های خریداری شده نمی‌باشد. بلکه سپهرکرین تاورکرین اجاره داده شده را نیز بیمه و گارانتی می‌کند. جهت اطلاع از شرایط بیمه نامه حمل و نصب تاورکرین به این لینک مراجعه کنید. همچنین این مرکز به تامین قطعات و افزایش سکشن تاورکرین نیز می‌پردازد.

 

سوالات متداول مونتاژ تاور کرین

مراحل نصب و مونتاژ تاور کرین چگونه است؟
مونتاژ تاور کرین به مدل جرثقیل شما بستگی دارد ولی بطور کلی برای تاور کرین ثابت ابتدا پایه روی فونداسیون نصب، سپس سکشن ها تا ارتفاع موردنظر مونتاژ میگردند. پس از آن نصب کله قندی، کابین، گردان، بازوهای عامل و تعادل و... انجام میشود.
تست جرثقیل برجی پس از مونتاژ چگونه انجام میشود؟
پس از پایان عملیات مونتاژ تاور کرین با انجام بازرسی های مختلف، برای جرثقیل گواهی سلامت 6 ماهه یا یکساله صادر میشود. از جمله بازرسی بازوی متعادل کننده، بازرسی کابل درام، جعبه تعادل، چرخ دهنده های حرکت دورانی و دائم، تست بار باتوجه به جدول بار، وجود سیستم ارت مناسب و قوی، بررسی سیستم های هشدار دهنده، بررسی حرکت قلاب و کالسکه و... جهت مشاهده چک لیست بازرسی و ایمنی تاور کرین کلیک کنید.
چگونه ارتفاع تاور کرین را بیشتر از ارتفاع مجاز آن افزایش دهیم؟
تاور کرین ها تنها تا ارتفاعی که در جدول بار آنها ذکر شده میتوانند خودایستا باشند. برای افزایش ارتفاع بیشتر از میزان مجاز باید با کمربند مهاری، در فواصل مشخص، تاورکرین را به اسکلت ساختمان وصل نمایید.
 

دیدگاهتان را بنویسید