تاریخچه تاور کرین
تاریخچه تاور کرین
بهمن ۹, ۱۳۹۶
نصب و مونتاژ تاور کرین
نکات لازم جهت نصب و مونتاژ تاور کرین
بهمن ۹, ۱۳۹۶
تاریخچه تاور کرین
تاریخچه تاور کرین
بهمن ۹, ۱۳۹۶
نصب و مونتاژ تاور کرین
نکات لازم جهت نصب و مونتاژ تاور کرین
بهمن ۹, ۱۳۹۶
تاور کرین چیست

تاور کرین یا تاور چیست؟

تاور کرین که در زبان عامیانه بصورت مخفف "تاور" نیز بیان میشود؛ نوشته فارسی کلمه Tower crane است که معنی آن "جرثقیل برجی" است.

تاور کرین یا همان جرثقیل برجی نوعی ماشین است که عمدتا برای بلند کردن وسایل سنگین و جابجایی آنها به مکان‌های دیگر بکار میرود. این دستگاه برای بلند کردن و جابجایی از طناب یا کابل معلق از یک بازوی محرک استفاده میکند. به همین دلیل ماشین‌آلاتی که صرفا حرکت عمودی یا افقی را برای کاربر فراهم میکنند و از کابل استفاده نمی‌کنند نمیتوان جزو تاورکرین ها دسته‌بندی کرد.

امروزه تاور بدلیل کارایی بالا و سهولت در جابجایی اجسام بصورت افقی و عمودی بسیار محبوب واقع شده است. این دستگاه از یک یا چند ماشین ساده برای بوجود آوردن مزیت مکانیکی استفاده می‌کند. به همین جهت قادر است بارهای فراتر از توانایی طبیعی یک انسان را بارگذاری کند.

جرثقیل برجی (Tower Crane) بطور معمول در صنعت حمل‌ونقل برای بارگیری و تخلیه ، در صنعت ساخت‌وساز برای حرکت مواد و در صنعت تولید برای مونتاژ تجهیزات سنگین بکار گرفته می‌شود. 

نحوه پیدایش تاور کرین ها

همانطور که در مقاله‌های پیشین اشاره کردیم؛ اولین تاور کرین شناخته شده توسط یونانی‌های باستان اختراع شد. البته در آن زمان تاورکرین‌ها توسط مردان یا حیوانات بارور مانند الاغ ها ساخته میشد. این جرثقیل‌ها برای ساخت ساختمان‌های بلند مورد استفاده قرار گرفتند. پس از مدتی این دستگاه‌ها با استفاده از چرخش‌های انسانی  توسعه داده شد و توانایی جابجایی اجسام در آنها توسعه یافت.

در قرون وسطی ، از تاور کرین ها در بندرگاه برای بارگیری کشتی‌ها و کمک به ساخت و ساز آنها استفاده می‌گردید. طبق مدارک بدست آمده از بعضی از آنها برای ساخت برج‌های سنگی برای قدرت و ثبات بیشتر استفاده شده است. نخستین جرثقیل‌های برجی از چوب ساخته شده بود، اما بعد از انقلاب صنعتی، تاورکرین ها را از چدن، آهن و فولاد می‌ساختند.

انواع تاور کرین

 

تاور کرین های موجود در بازار در فرم‌های بسیار متنوعی وجود دارند. هرکدام از آنها برای استفاده خاصی طراحی شده‌اند. میتوان از چند منظر تاورکرین‌ها را دسته بندی کرد.

 1. انواع تاورکرین از نظر ابعاد:

تاورکرین ازنظر اندازه به دو دسته کوچک و بزرگ تقسیم میشوند. تاورکرین‌های کوچک درحد جابجایی وسایل در داخل کارگاه‌ها و تاورکرین‌های غول پیکر برای ساخت برج‌های بلند، مورد استفاده قرار میگیرند. در این میان جرثقیل‌های شناور نیز طراحی شده‌اند که عموما برای ساخت مخازن نفت و نجات کشتی‌های غرق شده بکار میروند.

2. انواع تاورکرین ازنظر مدل نصب شدن:

تاورکرین ها را از نظر چگونگی نصب آنها به دو دسته خود نصب شونده و کمک نصب شونده تقسیم کرد. همانطور که از نام آنها مشخص است تاورکرین خود نصب شونده برای نصب و راه‌اندازی به منبع تغذیه خارجی و جرثقیل زمینی نیازی ندارد. ویژگی بارز این جرثقیل امکان حمل‌ونقل و نصب سریع آن است. تاورکرین کمک نصب شونده توسط قطعات ارتفاعی مخصوص به خود ارتقا می‌یابند. ویژگی این دسته از تاورکرین‌ها ظرفیت بالاتر آنها در جابجایی اجسام سنگین است.

3. انواع تاورکرین ازنظر شعاع حرکت:

در این دسته‌بندی میتوان تاورکرین را به سه دسته ثابت، متحرک و بالارونده تقسیم کرد. از جمله خصوصیات تاور کرین متحرک میتوان به شعاع عملیاتی وسیع و پوشش ارتفاعی زیاد آنها اشاره کرد. از تاورکرین بالارونده عموما جهت بناهای در حال ساخت استفاده میشود. این مدل جرثقیل با افزایش ارتفاع ساختمان بالا می‌رود. به همین دلیل از این نوع تاور کرین در صنعت برج‌سازی و ساخت‌وساز آسمان‌خراش و پل‌سازی استفاده می‌شود.

 

از دیگر انواع تاورکرین میتوان به خزنده ، زیردریایی ، زمین ناهموار ، شناور ، ترکیبی ، سیلندری ، عرشه‌ای ، تلسکوپی ، محموله‌ای (مخزن‌دار) ، جرثقیل راه‌آهنی ، هوایی یا آسمانی ، برجی ، چکشی ، لنگری ، سقفی و بارگیری اشاره کرد. جرثقیل‌های هوایی معمولا هلیکوپترهایی هستند که برای بارگیری‌های بزرگ طراحی شده‌اند. 

اجاره انواع تاور کرین

شرکت تاورکرین سپهرکرین با در اختیار داشتن کارشناسان مجرب، آماده پاسخگویی به سوالات در زمینه انتخاب درست نوع جرثقیل برای پروژه شما می‌باشد. همانطور که مستحضر هستید انتخاب تاور کرین نسبت به نوع ساخت‌وساز علاوه بر اینکه میتواند از ایجاد هزینه های اضافی برای سازمان جلوگیری کند ؛ در پیشرفت بهتر کار نیز تاثیر بسزایی دارد. با مشاوران ما تماس بگیرید و به اجاره تاور کرین مناسب بپردازید. لازم بذکر است که این مرکز بدلیل واردات مستقیم تاور کرین پتن فرانسه ، این نوع جرثقیل را با قیمتی مناسب به مشتریان عزیز اجاره و به فروش میرساند.

جهت اطلاع از قیمت اجاره یا خرید و فروش تاورکرین با ما تماس بگیرید.

09125697890
026-36107375
 
۴.۵/۵ - (۱۲ امتیاز)
Call Now Buttonتماس با مشاوران و استعلام قیمت